Programok

Programjainkat természetismeret, ökológia, hagyományőrzés, sport és közösségfejlesztés témákban tartjuk. A programok egymástól függetlenül, bármely variációban választhatók.

Terepfoglalkozás

Meseírás Bükkapónál

Természetismeret:

  1. Tanösvény túra. Az iskola mellől induló Szent László tanösvényt járjuk be, mely 3 km. hosszan, 10 nagy kétoldalas és 4 kisebb táblája segítségével enged bepillantást nyerni a természettel való harmonikus együttélésbe. A túra folyamán majd utána munkafüzetet töltenek ki a gyerekek. Az állomásokat feladatok, játékok, tájékozódásos-fajkeresők színesítenek. ( két tábla között is vannak megfigyelnivaló feladatok). A tanösvény tematikája: az elnéptelenedett Gyűrűfű, az újjászületett ökofalu, vadállatok, gyógynövények, cserjések, erdő, állatok, forrás, területhasználat, ökológiai lábnyom. A tanösvény vezető nélkül, ingyen is bejárható, jelezve van.
  2. Forrásvizsgálat, zuzmótérképezés, kákakézművesség. Séta az iskolától kb. 800 m. távolságban eredő Istenkúti forráshoz. Útközben erdőtípusok összehasonlítása (gyertyános, égeres). A forrásnál megfigyelő játék (mi van a kezemben?). Tanári magyarázat a források keletkezéséről, a tiszta víz jelentőségéről. A forrás vizének fizikai tapasztalása: szín, szag, hőmérséklet, lebegő anyagok. A forrás emléktáblájának értelmezése (a tiszta víz a természet ajándéka, ingyen van). Zuzmóhatározó segítségével zuzmótérkép készítése. Kákakézművesség: békaszék és tutaj készítés, majd elhelyezése a patakon..
  3. Az erdő mélyén. A környéken lévő változatos erdőtípusok megfigyelése: gyertyános, égeres, ezüsthársas, kocsánytalan tölgyes. Játékok: az én fám, vakvezetés. A fa élete: magonctól a hatalmas, érett fáig. Fa morfológiája. Játék: egy fa élete (gyerekek szimbolizálják a fa részeit). Az erdész munkája, erdészeti jelek értelmezése.
  4. Nem boszorkányság! Gyógyítás növényekkel. Az erdei iskola portáján és a közelben élő gyógynövények felkutatása. Morfológia, élettani hatás ismertetése. Gyerekeknek szaglással és tapintással való tapasztalása. Levendula, rozmaring, zsálya, kövirózsa, gyermekláncfű, útifű, csalán, fekete bodza, martilapu, kakukkfű, körömvirág, pásztortáska, téli zöldmeténg, citromfű, cickafark felismerése. Majd párban gyógynövény-keresés, amit belehelyeznek a felfüggesztett kémcsövekbe, s felcímkézik a növény nevével és gyógyhatásával.
  5. Most érkeztünk a Gajanosz Bolygóról. Egy megfigyelési csapatjáték. A Gajanosz nevű idegen bolygó lakóiként a gyerekek először járnak a Földön. Bolygójuk túlnépesedett, elszennyeződött, kérdésessé vált a lét. Bolygójuk kőzettani összetétele, éghajlata, atmoszférája hasonló a Földéhez. Valaha élővilága rendkívül sokszínű volt, mára azonban ennek nyoma sincs. A tudósok úgy vélték, hogy a Földön páratlanul gazdag a biodiverzitás, ezt alátámasztandó, tudóscsoportokat küldtek a Földre. A gyerekek is egy ilyen tudóscsoport. Feladatuk, hogy madzaggal vegyenek körbe egy területet, ezen belül kell vizsgálódniuk. Hazatérve a Gajanoszra egy konferencián kell bemutatniuk az eredményeket. Részletesen be kell mutatniuk a Földön talált élőlényeket. Nem fajismeret szinten, hanem vidáman, leleményesen bemutatva, körülírva, fantáziával.
Ökológia

Ökológia:

  1. Szelíd energia ösvény, napkollektor építés. Napkollektor beállítása, vízhőmérséklet ellenőrzése. Hogyan élhetünk környezetünkre vigyázva? Elbeszélés a régi, fenntartható falu múltjáról, majd az ökofaluban alkalmazott alternatív megoldások bemutatása a ház körül található szelíd energia ösvényt bejárva: vályogépítészet, nádágyas szennyvíztisztító, kétkörös vízrendszer, komposzt-domb, komposzt-toalett, vegyszermentes kiskert, emberséges állattartás. Beszélgetés a hulladékhelyzetről. Majd a foglalkozás elején beállított napkollektor által előállított forró víz érzékelése, tanári magyarázat a folyamatról.
  2. Vályogépítészet. Önálló építés-sárdagasztás vályogból. 2 csoportban folynak a foglalkozások. Egyik csoport: a szalmás sarat bekeveri a ládába, időjárástól, kedvtől függően lábbal vagy gereblyével. Majd kisebb vályogkeretek segítségével vályogtéglákat készít. A másik része kis vályogfalat emel: irányítással összeállítja a zsalut és döngölővel beleveri a földet. Ha van az előző csoporttól maradt kiszáradt tégla, kipróbálhatják a kötésbe rakott téglákból a falkészítést.
  3. Kukázás okosan. A szelektív hulladékgyűjtés gyakorlati megvalósulása során ismerkedés a szemét útjával, próbálkozás a hulladék mennyiségének csökkentésével, kis komposzt domb készítés.
Lovaglás

Hagyományőrzés:

  1. Pillantás a Honfoglalás korába, jurta-beszélgetés. Beszélgetés elődeink életéről egy lovasíjásszal. A jurta rendje. Közös beszélgetés őseink hagyományairól, életmódjáról, nyelvünk eredetéről, logikájáról. A fanyereg, az íj és a sámándob bemutatása. Dobvarázs sámándobbal (csukott szemmel körben ülve megfigyelés, milyen érzések kerítik hatalmába a gyerekeket?).
  2. Kirándulás a földvárhoz. Egy Árpád kori földvár testközelből! A csapatokra osztott gyerekek kapnak egy-egy menetlevelet, térképet és egy útbaigazító versikét, melynek alapján önállóan eljutnak a 2 km. távolságra lévő földvárhoz. (a tájékozódás nem nehéz, majdnem végig a kőszórásos út mellett vezet). Az út során megfigyeléses, növényismereti és történelmi feladatokat kell megoldaniuk a menetlevélben. A földvárhoz érve tanári magyarázat a földvárakról, a vár bejárása. Visszaúton a „vacsorához-valók” felkutatása térkép alapján. („gonosz manók” által az erdőben elrejtett élelmek megtalálása).
  3. Kemencében sütés. Hogyan készült hajdanán a kenyér, kenyérlángos? A kemencét jól befűtjük. Közben begyúrjuk a tésztát. Kelesztés után a gyerekek formázhatnak belőle figurákat, fonhatják, alakíthatják a tésztát. Közben magyarázat: búzaszem sorsa az aratástól a malmon keresztül az asztalig. Tepsiben bevetjük a tésztát a kemencébe. Ha kisült, fokhagymás tejföllel, kechuppal, majonézes kukoricával fogyasztja el a csoport.
  4. Kézművesség. Kákakézművesség, agyagozás (gyurmázás-szerűen, korong nélkül) és színes nemezlabda készítése. Előzetes jelzés alapján: hozott póló esetén pólóra levél lenyomatok készítése. Festés dióhéjra.
  5. Kalandtúra Almáskeresztúrra, háziállatok és festészet. A reggeli órákban indulás vezető segítségével egy szép idős erdőn keresztül a 4 km-re lévő faluba. Útközben ismerkedés a fontosabb fafajokkal, erdőtípusokkal. Almáskeresztúron az egyik csoport a Johe galériában fest. Egy érdekes technikát tanulnak meg: olajfestéket visznek fel A5-ös méretű lapokra, melyet radírral, kis fésűvel, ujjal terítenek szét a lapon. A foglalkozást a festőművész vezeti. A másik csoport a háziállatokkal ismerkedik. Egy bemutató-gazdaság tulajdonosa mutatja be szelíd háziállatait: kecskéket, juhokat, csacsit. Az állatokat lehet simogatni, a gazda mesél a szokásaikról, életükről, hasznukról. Ebéd helyben, Szigetvárról kiszállítva. Visszaúton a „vacsorához-valók” felkutatása térkép alapján. („gonosz manók” által az erdőben elrejtett élelmek megtalálása).
Tájékozódás

Sport:

  1. Lovaglás, íjászat. Az osztályt 2 csoportra bontva folynak a foglalkozások. Egyik csoport: ismerkedés a lóval, nyereggel, kantárral. Balesetvédelmi szabályok ismertetése.Futószáras körön önálló lovaglás először lépésben, majd gyerektől függően ügetésben. Lovas-torna (forgások, ülésváltások, gimnasztika.) Egy gyerek kb. 5-7 percig ül a lovon, majd jön a következő gyerek. Az oktató a kör közepén áll és futószáron tartja a lovat. Íjászat: Magyarázat és a balesetvédelmi szabályok ismertetése után 2 db. Kassai típusú íjjal, 3-3 nyílvesszővel lövések leadása párban a nagyméretű szalmabálára. Az oktató a foglalkozás alatt folyamatosan javít és felügyel.
  2. Túrázás az éjszakában. Éjszakai bátorság-túra, rácsodálkozás a csillagos égboltra.
  3. Tájfutás. A foglalkozás első felében térképolvasás, tájékozódási ismeretek, iránytű használatának elsajátítása szakképzett tájfutó edző segítségével, csoportokban. Utána egy rövid (kb. 2-3 km hosszú) pályán a kihelyezett bóják megtalálása, 3-4 fős csoportokban.
Lovaglás

Közösségfejlesztés:

  1. Öröm-bánat térkép készítés. A gyerekek csoportokra bontva kapnak egy-egy térképet az iskola környékéről. 1-2 km-es körzetben kell felfedezniük, hogy milyen örömre vagy bánatra utaló nyomokat találnak. Ezeket be kell rajzolniuk a térképre, majd a hátuljára csoportosítva pontokba kell gyűjteniük, mit találtak. Örömre utaló jelek: pl.: egy szép virág, kilátás, bogár, egy forrás, madárfészek, stb. Bánatra utaló jelek pl.: eldobott szemét, kiszáradt fa, csontmaradvány, vadászles, stb. A végén értékeljük a felfedezett öröm-bánat forrásokat.
  2. Pécs városismereti felfedező séta. Európa Kulturális Fővárosának megismerése. A különleges, mediterrán hangulatú Belváros kalandos felfedező sétája csoportokban. Pécs vasútállomásról indul, a Szabadság útján fel a Belvárosig. A legjelentősebb épített emlékek megfigyelése, a menet közben előforduló érdekességek felfedezése. A feladathoz egy-egy térképet kapnak a gyerekek, melynek segítségével ki kell tölteniük egy-egy feladatlapot. A végén találkozás a Szent István téren.