Veronika Erdei Iskola Gyűrűfűn


a természet templomában

Minősített Erdei Iskolánk 2004 óta működik az ökofalu szívében.
Létrehozásával fő célunk volt, hogy hiteles és élő példát adjunk az ide érkező gyerekcsoportoknak:
- a természet védelme,
- a környezettudatos életmód és
- Földanyánk iránti alázat terén.
S eközben jól érezzék magukat a szabadban.
Meggyőződésünk, hogy a gyerekeket játékos és hiteles tanítással nevelhetjük az Élő és Élettelen Világunk tiszteletére és megbecsülésére.
Szinte egész falunk szemlélete a fenntartható életmód irányába mutat. Próbálunk a pazarló, fogyasztói társadalom taposómalmából kilépni, és fenntartható módon élni. Szeretnénk átadni gyerekeinknek nemcsak a viszonylag élhető állapotban meghagyott Földünket, hanem azokat az ismereteket, amelyek ezt az állapotot megőrizni képesek.

Erdei iskolánkba elsősorban általános iskolás korú gyerekek érkeznek. De kellemes napokat töltöttek el itt óvodás és középiskolás gyerekek is.
Megtiszteltek minket:
- Környezeti nevelési továbbképzéseken résztvevő pedagógusok,
- Joseph Cornell, világhírű amerikai környezeti nevelő, tréningjével,
- A Magyar Környezeti Nevelési Egyesület Mocorgó tábora,
- Az ország sok-sok településéről érkezett osztályai, tanárai, erdei-, zenei-, történelmi táborai.

Munkájukat az itt megrendezett Magyar Biodiverzitás Napok kutatóinak tapasztalatai színesítik.

Ami a legvonzóbb a Veronka Erdei Iskolában:
- karnyújtásnyira van a természet,
- érdekesek és sokrétűek a foglakozások,
- hangulatos a jurtában alvás,
- távol vannak a civilizáció káros hatásai (térerő, TV, kocsma, bolt stb.),
- helyben van a teljes ellátás.

Ami kicsit riasztó:
- gyalogolni kell, ha ide akarsz jutni (de vészhelyzet esetén van kisbusz)
- be kell segíteni néha a terítésbe, tálalásba
- "pottyantós WC"

A 30 fő befogadására alkalmas iskolánkban a gyerekek komplett ellátást (helyben: reggeli, ebéd, uzsonna, vacsora) és szakképzett oktatók által nyújtott, változatos programokat kapnak.

Egy csokor az itt jártak véleményéiből (idézetek a vendégkönyvből):
„Azt hiszem, ennél szebb, értelmesebb iskolát ki sem lehetne már találni, hiszen olyan örök és szép élményhez jutottunk, amely lehet, hogy egész életünkre hatással lesz. Mindig emlékezni fogunk erre az egy hétre. Lehet, hogy még 99 éves korunkban is.” (Fenyő tanár bácsi.)

„Élményekben gazdag 5 napot töltöttünk itt. Nagyon jól éreztük magunkat. Az itt lakók igazán melegszívűek és barátságosak. A táj fantasztikus.” (Pedagógus továbbképzés résztvevői, 2004, május 21.)

„Nagyon jó volt ezen a tanyán. Bár az ideút (gyaloglás) nem volt valami kényelmes! Ahogy körbejártuk a környéket, rögtön éreztem, hogy ide még el kell jönni! A jurták is nagyon tetszettek, és itt mindenki nagyon kedves.” (R. Nikolett, Kunfehértó.)

„Egy kis falu elrejtve
A sokszáz másik között,
Eltűnik a szelíd
Dombok, hegyek mögött.

Mégis, ha igazán
szép helyet keresel;
Gyűrűfűt találd meg,
Ott majd boldog leszel.

Jól éreztük magunk,
Szeretjük e helyet,
És még a macskák is
Élve hagytak minket.” (Váci Waldorf Iskola 8. osztálya)

„Azért jó itt lenni, mert hiteles, emberi, tanulságos. Szép, igaz, jó.”
(Magyar Környezeti Nevelési Egyesület Mocorgó tábora, V. András).

Szeretettel várunk Gyűrűfűre a Veronika Erdei Iskolába!!

FOGLALKOZÁSOK:

TERMÉSZETISMERET:
Ember és Természet.
Séta a Szent László tanösvényen. A 3 km. hosszú túra során a nagy és kis táblák segítségével megismerhetjük, hogy élt és élhet harmóniában az ember a természettel. A tanösvény bejárása lehetséges munkafüzettel és játékokkal.
Témák:
- mi az az ökofalu?
- hogyan éltek elődeink?
- nagyvadjaink a Zselicben,
- cserjék, gyógynövények,
- egy természetközeli erdőben,
- állatok és búvóhelyeik,
- kincsünk a tiszta víz, vizes élőhelyek,
- hagyományos gazdálkodás,
- ökológiai lábnyomunk, vendégségben Bükk Apónál.

Sokszínű élővilágunk.
Bepillantás a minket körülvevő természet változatosságába.
Cserjések, erdeink, rétjeink, forrásaink gazdag élővilága.
Kirándulás az Istenkúti forráshoz.
Szöszmötölés, vizsgálódás, játékok, zuzmótérkép készítés, vadnyomkeresés.

A természet templomában.
Erdeink típusai, a fák élete, felépítése. A fáink mitológiája. Az ember és fa kapcsolata, erdészeti ismeretek. Az aljnövényzet. Erdei játékok, Land-Art (tájművészet).
Kirándulás több erdőtípusba.

Barátaink az állatok.
Madarászás profi ornitológus (DDNP) segítségével. Az erdő nagyvadjai. Gőtecsapdázás (májusban). A rétek apró élőlényei. Megfigyelések-rajzok.

ÖKOLÓGIA:
Házunk a várunk.
Milyen a környezetbarát lakóhely? Építés természetes anyagokból. Alternatív energiaforrások felhasználása. Kukázás okosan. Vályogépítészet. Mi az a napkollektor? Komposztdomb készítés. Mosás és háztartásvezetés régen és ma.

Mindennapi ételünk, italunk.
Az egészséges táplálkozás alapelvei. Kenyérlángos sütése kemencében. Gyógynövényeink ismerete, fontossága, gyógytea készítése. Felderítő játék.

HAGYOMÁNYŐRZÉS:
Pillantás a Honfoglalás korába.
Beszélgetés a jurtában a lovasíjásszal elődeink szokásairól, életmódjáról. Ismerkedés a fanyereggel, íjjal. Sámándob-varázs. Lovaglás futószáras körön, tornával, íjászat, rovásírás feladatok.

A Fekete-hegy meghódítása.
Felfedezőtúra csoportokban az iskolától kb. 2 km-re lévő Árpád-kori földvárhoz. A csoportok menetlevelet, térképet és egy útbaigazító versikét kapnak. Önállóan kell végighaladniuk és közben a feladatokat megoldaniuk. Találkozás a Fekete-hegyen álló földváron. Itt a földvár bejárása, rövid ismertetés róla, majd séta haza. Rajzos feladat.

Kézművesség természetes anyagokból.
Nemezlabda készítés, agyagfigurák formázása. Kákából békaszék, tutaj. A pongyola pitypang szárából nyaklánc, karkötő készítése.

SPORT:
Tájékozódási futás.
Térképismeret, tájoló használat, tájékozódási feladatok.
Egy kiépített, kb. 2000 m-es pályán 5 bóját kell megtalálni. Az induláskor kapott menetlevélre az ott elhelyezett színekkel kell jelezni. A feladatot 3-4 fős csoportokban teljesítik a gyerekek. Utána értékelés.

Éjszakai túra.
Rövid, kb. 1 km-es zseblámpa nélküli túra a környéken. Az éjszaka neszeinek, illatainak, fényeinek megfigyelése. Bátorságpróba.

Közösségben élünk.
Közösségfejlesztő játékok: mocsárjárás, ökoháború, szökés (térképes, kereső játék.)
Miénk ez a kincs! Csapatokban valami közelben lévő érték örökbefogadása, róla rajz, vers, gondoskodás.